Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Werkdruk verzorgenden is toegenomen

De werkdruk van verzorgenden is iets toegenomen, kleinschalige zorg presteert niet op alle punten beter dan reguliere zorg en meer en werkelijke aandacht voor de cliënt is nog lastig.
werkdruk

Dit blijkt uit de jaarlijkse benchmark die Actiz hield. Hieruit blijkt dat over het algemeen de prestaties van verpleeghuizen, verzorginshuizen en de thuiszorg in 2011 verbeterd zijn ten opzichte van 2010.  Ten opzichte van vorig jaar zijn er meer organisaties die volgens cliënten en verzorgenden goed presteren. Het versterken van de werkelijke aandacht voor de cliënt blijft een belangrijk speerpunt, zo blijkt verder uit het onderzoek.

 

Zorgorganisaties willen verbeteren

De ActiZ Benchmark in de Zorg doet jaarlijks onderzoek naar financiële bedrijfsvoering, medewerker- en cliëntenoordeel. Aan de benchmark namen in totaal 249 ActiZ zorgorganisaties deel en ruim 50.000 cliënten en 116.000 medewerkers. De benchmark geeft daarmee niet alleen een goed beeld van de stand van zaken in de branche, het is ook duidelijk dat zorgorganisaties willen leren en zich willen verbeteren.

 

Verbetering financiën 

De financiële prestaties van de VVT-branche zijn in de breedte ook iets verbeterd. De uitkomsten laten zien dat de financiële prestaties gemiddeld op orde zijn. Dat is ook absoluut nodig om samen met de toegezegde extra middelen te kunnen investeren in personeel en de toenemende financiële risico's van het vastgoed op te kunnen vangen.

 

Toegenomen werkdruk

Meer werkelijke en wezenlijke aandacht voor de cliënt is en blijft een speerpunt. De benchmark laat zien dat hier nog verdere verbetering nodig is. Vooral intramuraal is de ervaren beschikbaarheid van personeel een belangrijk punt voor cliënten en zij zijn hierover minder positief. Medewerkers geven aan dat de werkdruk iets is toegenomen. Het is dan ook een goede zaak dat verpleeg- en verzorgingshuizen extra middelen krijgen om extra mensen te werven en op te leiden. Thuiszorgcliënten zijn overigens meer positief over de beschikbaarheid van hun zorgverlener.

 

Aandacht voor cliënt

In de benchmark is onderzocht in hoeverre organisaties goed luisteren naar hun cliënten. Luisteren als ultieme vorm van aandacht. Ongeveer een derde van de cliënten geeft aan dat hun zorgorganisatie altijd goed naar hen luistert. Opvallend is echter dat medewerkers veel vaker aangeven dat ze goed naar hun cliënten luisteren. Het is belangrijk voor zorgorganisaties om deze kloof te gaan dichten. Overigens blijkt dat die kloof bij de koplopers veel kleiner is en de ‘luisterscore' bij cliënt en medewerker ook hoger is dan het gemiddelde.

 

Kleinschalig wonen onderzocht

Samen met externe wetenschappers heeft PwC onderzoek gedaan naar kleinschalige zorg; zorg in een wooneenheid voor maximaal 8 cliënten. Onder andere is het cliënt- en medewerkeroordeel vergeleken met dat van cliënten en medewerkers in reguliere zorg. Uit de analyses blijkt dat kleinschalige zorg niet op alle punten beter presteert dan reguliere zorg. Cliënten in kleinschalige eenheden zijn niet meer of minder tevreden dan elders en hun ervaringen met de zorg zijn gelijk aan die van andere cliënten.

 

Geen regie over eigen leven

Ook ervaren cliënten in een kleinschalige woonzorgvorm niet dat zij meer regie over hun leven hebben. Medewerkers zijn overall wel iets positiever over het kleinschalig werken maar het is wel een vorm die bij de medewerker moet passen. Al met al past kleinschalige zorg uitstekend in een breed en divers aanbod zodat cliënten, maar ook medewerkers, die zorgvorm kunnen kiezen die het beste bij hen past.

 

Bron: Actiz

TvVOnline redactie

5 reacties

  • no-profile-image

    vpk i.o.

    @ jolanda

    Helpenden zijn onmisbaar voor een afdeling voor het continueren voor het primaire proces daar het gediplomeerde personeel daarin vaak onderbroken worden door fam gesprekken, artsen, medicatie, onverwachte/acute situaties coordinerende taken ect ect

    Daar zit m.i. echt de kracht van de helpenden. Echter medische kennis...(??).. Dat zal bij de ene wat meer zijn als de andere maar vindt de medische kennis van sommige verzorgenden (-IG) soms al tegenvallen. Laat staan die van helpenden. Dat is niet erg omdat de helpenden zich vrijwel nooit op medisch gebied begeeft ( officieel gezien ) Dat het in de praktijk voorkomt dat men toch medicinale zalfjes / oogdr ect toedient is wat anders.

  • no-profile-image

    werkpaard

    De jonge meiden met name (ouderen kan ook maar hebben meestal meer ervaring) zouden de ouderwetse huishoudschool opleiding moeten hebben. Daar kreeg je huishoudkunde, hoe en waarom moeten bepaalde dingen in die volgorde en zo gedaan worden. Daarnaast kreeg je daar voedingsleer en koken. ook daar leer je het waarom en het hoe. \Omgangskunde was ook een vak. We deden er 3 later 4 jaar over om alles te leren. |nu krijgen ze maar een tipje van de sluier opgelicht. De VMBO's doen hun best maar er is niet voldoende geld om er meer uit te kunnenn halen. Heel jammer. Het zou perfect passen in KWS en dan een zorg opleiding ernaast. Prima collega's. Vooral als het hart op de goede plaats zit. Maar meestal kiezen ze dan veel bewuster voor de zorg en weten ook meer wat het al inhoud.

  • no-profile-image

    jolanda

    waarom wordt er hier zo neerbuigend over niveau 2 gedaan? jammer. Alsof deze mensen geen goede beroepshouding hebben of geen enkele kennis hebben van medische aspecten en uitdroging. jammer!

  • no-profile-image

    Vicky

    Bij ons wordt er zelfs al soep gekookt, op kleinschalig wonen, prima. Helaas zijn dan regelmatig verzorgenden, ja..aja..nivo 2, waar deze soep bremzout is, zelf als er brood doorgemixt is. Naar de medische kant wordt niet gekeken en uitdrogen is dan uiteraard een pré als niemand dat checkt!!!

    De opleiding van 40 jaar geleden is inhoudelijk veel beter als die van nu. Maar ja er zijn teveel ouderen en dus zijn er kanten die totaal niet belicht worden.

    Verder vind ik dat familie evenwel een taak heeft en niet altijd commentaar hoeft te leveren. Ff 1xper week als je goed mobiel bent 15 minuten bij je dementerende vrouw op bezoek gaat en over haar heen praat werkt niet.

    Gelukkig beschikken wij regelmatig over goede mantelzorgers die ook met eten geven nogal eens bijspringen.

    Want zorg verlenen: er is niet mooiers

  • no-profile-image

    anoniem

    Kleinschaligwonen voor pg bewoners is een prachtig plan maar met de zzpes is het niet meer die meerwaarde waar wij twee jaar geleden mee begonnen zijn. En is het van 7 tot 12 gewoon zorgverlenen.En familie maar lekker klagen en vooral niet ziek worden voor de baas

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden