Nieuw keurmerk voor zelfstandig verpleegkundigen

Vandaag zijn de norm en het certificatieschema gepubliceerd die als basis zullen dienen voor het nieuwe HKZ-keurmerk voor zzp’ers in zorg en welzijn.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
(Foto: ANP)

Het HKZ-keurmerk is een persoonsgebonden en onafhankelijk keurmerk voor alle zelfstandige verpleegkundigen, (kraam)verzorgenden en begeleiders in de langdurige zorg. Het keurmerk heeft als belangrijkste doel de kwaliteit van zelfstandigen in de zorg aantoonbaar te maken. Deze zzp’ers kunnen met het keurmerk laten zien dat ze aan de complexe eisen en regelgeving van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) voldoen. Het keurmerk helpt zzp’ers om de kwaliteit van hun zorg- en dienstverlening aan te tonen aan opdrachtgevers en cliënten. Opdrachtgevers en cliënten hebben op hun beurt de zekerheid dat een zzp’er met het keurmerk kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan.

De kwaliteitswet Wkkgz geldt sinds 1 januari 2016 voor alle zorgaanbieders, dus zowel voor zorginstellingen als zzp’ers. Dit betekent dat je als zelfstandig verpleegkundige aan dezelfde eisen op het gebied van kwaliteit en ondernemen moet voldoen als een zorginstelling.

Ben jij geschikt om zzp’er te worden? Check het hier

Alles geregeld

Lex Tabak, specialist zzp’ers in de zorg: ‘Met het HKZ keurmerk weet een opdrachtgever direct dat hij met een gedegen ondernemer te maken heeft. We willen de branche van zelfstandigen in de zorg hiermee beter organiseren en ook de terechte zorgen die leven bij de regering het hoofd bieden.’ De wet- en regelgeving voor zelfstandige verpleegkundigen en verzorgenden is de afgelopen twee jaar flink toegenomen. zzp’ers die in de zorg werkzaam zijn, kunnen zich vanaf nu voorbereiden op het certificeringstraject om het keurmerk te verkrijgen. Dat geeft duidelijkheid – want ga er maar aan staan; uitzoeken waar je allemaal aan moet voldoen – en biedt zekerheid richting opdrachtgevers. Tot op heden hebben zzp’ers geen mogelijkheid gehad om aan te tonen dat zij voldeden aan alle eisen die de wet aan hen stelt. Met dit keurmerk is die mogelijkheid er wel. En als je de certificering behaalt, heb je in één keer alles geregeld en kun je laten zien dat je je zaken goed op orde hebt.”

Certificering

Zzp’ers kunnen zich nu al voorbereiden op certificering. Vanaf januari 2019 kunnen zij dan het certificeringstraject doorlopen in een online omgeving voor het uploaden van documentatie en invullen van bedrijfsinformatie, gevolgd door een interview met een Certificerende Instelling. Bij het goed doorlopen van deze twee stappen, volgt een certificering voor een periode van drie jaar.

Lex Tabak: ‘We zijn echt heel blij met deze belangrijke ontwikkeling. Het aantal zzp’ers in de zorg groeit explosief en dit zal de komende tijd alleen maar blijven toenemen. Het is vooral daarom heel goed dat het keurmerk er nu is om ook de kwaliteit van de Nederlandse zorg te blijven waarborgen. Want daar is iedereen bij gebaat, zowel de afnemer als de aanbieder van zorg. Geïnteresseerde zorgaanbieders en zzp’ers met interesse kunnen nu al bij ons terecht voor meer informatie.’

8 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Laijkt mij een goed initiatief, wel zou ik ook nog even de kosten willen weten.
    Wat ik voorheen van de HKZ merkte, als uitvoerende, was dat een een ‘papieren’ kwaliteitsding was.
    Hoe kan een patiënt, cliënt merken dat hij met een HKZ ZZPer te maken heeft?

  3. Nu al bijna 12 jaar werkzaam als zzp-er in de zorg. Werk in de particuliere thuiszorg evenals losse diensten in het ziekenhuis.
    Ik voldoe aan de eisen van het BIG register, sta ingeschreven in het kwaliteitsregister van de VenVn met ruim voldoende punten gehaald door e learning, bijscholing en congressen wat ik allemaal zelf betaal. Bovendien heb ik het KIWA keurmerk met certificering voor de thuiszorg.
    Daarvoor moet je dus ingeschreven staan bij de kamer van koophandel, lid zijn van een onafhankelijke geschillen commissie, minimaal 3clienten enquetes per jaar inleveren, mijn eigen facturen verzorgen enz enz.
    En nu weer een HKZ keurmerk? Moet ik nog meer geld uitgeven voor nog een keurmerk? Ik vind het onzin, er zijn al meer dan genoeg waarborgen mits de werkgever de moeite neemt om een en ander te controleren. Dan scheidt je het kaf van het koren.

  4. Nu zijn jullie me kwijt. Ik ben een A Verpleegkundige van 58 jaar. Mijn hele professionele leven werk ik met stervenden. Om uit de waanzin van het kwaliteit afmeten aan normen die vanuit bedrijfsvoering komen, NIET vanuit de inhoudelijke vakbekwaamheid…..ben ik uir de reguliere instituten gevlucht en was op weg naar ZZP schap……en wordt ingehaal….nu die hijgende managementtaal in mijn nek….persoonlijk. Wat samenvalt met dat mijn BIG registratie zou kunnen verlopen en ik , als verpleegkundige een ‘Orgaandonatiegesprek’ aan zou ‘moeten’ gaan met familie wanneer mijn patiënt, die ik klant moet noemen en die nog stervende ís…..ik ben opgebrand!!! Ik kan deze waanzin niet keren….maar ik kan er ook niet meer tegen, mijn speld gaat aan de wilgen en ik pak mijn lier weer op….beste ex- collega’s: jullie zijn MENSEN! !!Voor robot ben je echt niet in de wieg gelegd….WORDT NOU ES WAKKER!!!

  5. Aan het enthousiasme van het artikel zou je denken dat we zomaar wat aan het doen zijn en nergens geregistreerd staan. WORDT WAKKER beleidsmakers.
    We staan tot over onze oren bij allerlei organisaties geregistreerd en betalen ons blauw aan verplichte registraties. Laat ons gewoon ons werk doen!!! en wat KentieCare al zei, scheidt het kaf van het koren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.