Verzorgende ig Iris Workel bedacht het inspirerende project ‘Weg met de klok!’, waarmee ze genomineerd was voor de V&VN Zorgaward. Speciaal voor Tijdschrift voor Verzorgenden zette ze acht tips op een rij.
1. Denk vanuit de cliënt, niet vanuit de zorgtakenlijst – ‘Vraag gericht aan cliënten waar ze behoefte aan hebben, en pas je zorg hierop aan. Wil mevrouw wat langer in bed blijven liggen omdat ze een onrustige nacht heeft gehad? Prima. Wil meneer ‘s avonds douchen in plaats van ‘s ochtends, geen probleem. Op die manier heb je meer tevreden cliënten die het gevoel hebben meer regie over hun leven te hebben. En dat betaalt zich uit in een goede sfeer en minder drukken op de bel.’
2. Neem de tijd – ‘Ja, dat klinkt tegenstrijdig, want er lijkt al zo weinig tijd te zijn. Maar luister goed naar wat de cliënt wil, en laat hem/haar ook zijn verhaal doen als hij/zij ergens mee zit.’
3. Straal rust uit – Maar als je bijvoorbeeld tijdens de wasbeurt echt de tijd en moeite neemt om een cliënt aan te horen en te vragen of hij/zij zich okay voelt, bespaart dat uiteindelijk ook tijd.

Gratis downloaden: werkboek Tijdwijzer Zorg, waarmee je leert efficiënter met je tijd om te gaan
4. Doe zoveel mogelijk (administratieve) taken in het bijzijn van de cliënten: ‘Pak de laptop en ga aan tafel zitten samen met de bewoners, zodat je er bent als ze vragen hebben en tussendoor een praatje kunt maken. Het is misschien verleidelijk om in een aparte ruimte te zitten zodat je het sneller af hebt, maar die haast is niet nodig. Als de bewoners tevreden zijn, zullen ze automatisch minder aandacht vragen. En wat maakt het uit dat je een uur bezig bent met een verslag in plaats van een half uur?’
5. Zorg ervoor dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid heeft – ‘Mijn collega’s en ik hebben de zogenaamde Belbin test gedaan om te zien waar onze kwaliteiten lagen. Op basis daarvan hebben we de verantwoordelijkheden verdeeld: de een is verantwoordelijk voor het incomateriaal, de ander voor de boodschappen, de ander voor de verpleegkast, etcetera. Op deze manier zijn we niet allemaal tegelijk met dezelfde dingen bezig.’
6. Vraag de familie om hulp waar dat nodig is – ‘Wees niet bang dat het raar gevonden wordt als je de familie om hulp vraagt als je het extra druk hebt omdat je bijvoorbeeld wanneer er terminale cliënten zijn. Als je ziet dat een familielid in de huiskamer is, kun je bijvoorbeeld best vragen of hij/zij misschien de afwasmachine kan inruimen, of koffie wil zetten voor bewoners die dit graag willen. Vaak weten familieleden niet goed wat ze wel en niet mogen, en vinden ze het heel fijn om een handje te helpen en zo mee te draaien in het huishouden.’

Lees ook: 3 onnodige zorghandelingen
7. Wees niet te hard voor jezelf als alles in de soep loopt – ‘Dit is een heel andere manier van denken dan veel verzorgenden gewend zijn. Bij mij duurde het een half jaar voordat ik het onder de knie had. Het is logisch dat het niet allemaal meteen vlekkeloos verloopt. Als dingen misgaan, kijk dan naar hoe dit komt, en leer ervan. Het heeft geen zin om streng voor jezelf te zijn, want dat kost alleen maar energie en frustratie. Sta open om te leren. Fouten maken is menselijk.’
8. Wees niet gefrustreerd als je niet alle collega’s meekrijgt – ‘Deze manier van denken vereist wat tijd, en is extra lastig voor verzorgenden die bijvoorbeeld al veertig jaar in het vak zitten en vastgeroest zijn in oude patronen. Hoe mooi het ook zou zijn als alle neuzen dezelfde kant op staan, dit is onmogelijk. Je hebt altijd collega’s die het niet onder de knie krijgen. Dat is niet erg, maar blijf hen laten zien dat het ook anders kan.’
Bekijk hier een video waarin Iris vertelt over ‘Weg met de klok’!
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account