Verpleegkundige Peter Vink stoort zich aan al die e-learningmodules die geen gebruik maken van alle technische mogelijkheden maar simpelweg een studieboek nabootsen. ‘De professional zit niet te wachten op een gedigitaliseerd studieboek.’
Als klein jochie maakte ik kennis met de computer. Als tiener was ik er niet van weg te slaan. Ik ben opgegroeid in de computergeneratie, dus je zou denken ik nu maar al te graag mijn kennis opdoe via de computer. Integendeel. Ook al ben ik van de technische generatie, ik lees niet graag van een scherm. Tuurlijk, de tekstjes van Facebook en een sporadisch online artikel zijn nog wel te doen. Maar als ik theoretische kennis moet leren, doe ik dat het liefst uit een boek. Met een markeerstift in de hand en een kladblok ernaast. De meeste e-learning modules die ik zie, zijn een digitale versie van een studieboek. En dit is precies wat niet werkt. Ik ben niet te motiveren om een hedendaagse e-learning module te volgen. Dit komt vooral door gemiste kansen in methodiek en aankleding.

E-learning voor verpleegkundigen
Verpleegkundigen scholen zich steeds vaker middels e-learning. Het is flexibel, je kunt leren in je eigen tempo en op een zelfgekozen tijdstip. Lees meer >>>
Ten eerste zijn fysieke eigenschappen van een boek niet na te bootsen op de computer. Een boek heeft een vaste regellengte, je weet precies hoeveel tekst er nog op een pagina staat én je weet precies hoe dik het is. Een e-learning module geeft vaak een ‘voltooid percentage’, wat niet altijd evenredig is aan het aandeel tekst dat je nog moet lezen. Soms is er zelfs met een tijdslimiet (maak je e-learning vóór volgende week!), wat irritaties van vroegere schoolervaringen opwekt.
Daarnaast passen veel e-learning modules regellengtes aan naar de schermgrootte. Regels worden ontzettend lang, lezen niet makkelijk. Mijn motivatie verdwijnt ter plekke. Jonge grafische vormgevers krijgen krommende tenen bij het enorme gebrek aan visueel aantrekkelijke technieken. Daarom gebruiken websites vaak dezelfde lengte voor hun teksten, hebben e-readers het formaat van een boek en lezen de meeste teksten net makkelijker op het formaat van een tablet dan van een computer.

Nursing Connect
Met welke e-learning heb jij goede ervaringen? Discussieer mee op Nursing Connect >>>
Tot slot: een e-learning module is geen studieboek. Als je digitale techniek gebruikt om kennis over te brengen, benut dan ook alle mogelijkheden van die techniek! Gebruik animaties, video’s, interactieve spellen, de mogelijkheid tot online vragen stellen, etc.! Een plat, gedigitaliseerd studieboek is precies datgene waar een gediplomeerd professional niet op zit te wachten, anders zouden we wel weer een opleiding gaan volgen. E-learning heeft de mogelijkheid kennis opdoen leuk, makkelijk en uitnodigend te maken en die kans wordt nog vaak gemist.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account