Verzorgende ig Iris Workel, werkzaam bij Carintreggeland locatie Zuiderhart in Hengelo, bedacht het inspirerende project ‘Weg met de klok!’, waarmee ze genomineerd was voor de V&VN Zorgaward. ‘
En? Is jullie klok weg?
‘Nee, want bepaalde dingen moeten op tijd gegeven worden, zoals medicatie. Maar ik heb de klok wel weggehangen, op een plek die minder opvallend is. Je merkt meteen verschil. Normaal werp je er automatisch een blik op en denk je: ooh, ik moet nog zoveel doen en het is al zo laat. Nu niet meer.’
Hoe kwam je bij dit project?
‘Toen we overgingen op kleinschalig wonen, was de werkdruk enorm. We kregen onze taken niet af in een dienst, en de bewoners drukten vaak op de bel. Dit zorgde voor een negatieve sfeer op de woning. Het was een race tegen de klok. Ik kaartte het aan bij mijn clustermanager, en zij vroeg waarom we dan zo aan het racen waren.’

Bekijk hier de video waarop Iris ‘Weg met de klok’ uitlegt
En?
‘Nou ja, we waren vanuit het traditionele verpleeghuis gewend om met een bepaalde takenlijst te werken. Je wilde om tien uur iedereen uit bed hebben, gewassen en aan de koffie hebben. We stopten de ochtend veel te vol, wat een flinke tijdsdruk voor verzorgenden gaf. Dit werkt natuurlijk door op de bewoners. Want als je een bewoner gehaast aan het wassen bent, dan vergeet je vaak te vragen en te luisteren naar wat of hoe de bewoner het graag zou willen hebben, waardoor naderhand de bewoner alsnog gaat bellen om een stukje aandacht te krijgen. Dat kost dan ook extra tijd. We moesten meer de tijd gaan nemen voor onze bewoners.’
Maar verzorgenden hebben al zo weinig tijd…
‘Klopt, maar als je meer de rust bewaart in je werk, en je echt luistert naar wat jouw bewoner nodig heeft, levert dit uiteindelijk ook tijd op. Want bewoners zullen vervolgens minder negatieve aandacht vragen, meer begrip voor de situatie hebben omdat je eerder de tijd voor ze hebt genomen, en tevredener zijn, wat de sfeer ten goede komt. En we denken nu meer vanuit de bewoners, in plaats vanuit het lijstje met taken.’

Lees ook: 3 onnodige zorghandelingen
Hoe bedoel je?
‘Een bewoner wilde eigenlijk liever ‘s avonds douchen, in plaats van ‘s ochtends, want dat deed hij thuis ook altijd. Zo blijft de bewoner de regie houden over zijn eigen leven. Op deze manier verspreid je de zorgtaken over de dag. We vergeten vaak dat zorg een 24- uurs cultuur is dat niet alles klaar hoeft te zijn in de jouw dienst. Voorheen kwamen we gehaast de slaapkamer op, deden de gordijnen open en begonnen wij met wassen. Nu vragen we eerst aan de bewoner: wilt u opstaan of liever nog even blijven liggen? Waarom zou iedereen om tien uur aan tafel moeten zitten om koffie te drinken? Als we zin hebben in koffie, drinken we koffie. En of dat nou om negen uur of half elf is, dat maakt niet uit.’
Hebben jullie taken geschrapt?
‘Eigenlijk niet. En toch komen we sneller en makkelijker klaar met het werk. Maar het duurt wel even voor je deze nieuwe denkwijze onder de knie hebt, hoor. Het is belangrijk dat je met elkaar blijft communiceren en elkaar ook feedback geeft op dingen die niet soepel verlopen. En je moet flexibel zijn: we zien wel wat de dag brengt. Sommige collega’s vinden het heel erg moeilijk om op deze manier te werken. Ze zijn vastgeroest in de traditionele manier van werken. Ik probeer hen te blijven stimuleren. Elke verandering is winst.’

Lees hier 8 tips voor verzorgenden om de tijd los te laten, bedacht door Iris.
Wat is het effect?
‘Familieleden geven aan het gevoel te hebben, in een warm bad terecht te komen. Als een bewoner niet kan vertellen hoe de leefwijze vroeger was, dan vragen we hier ook naar bij familie. Ikzelf doe mijn werk nu met veel meer rust, en meer plezier. En dat straal je dan ook uit op de bewoners. Die zijn meer tevreden en drukken minder op de bel. En voor hen doe je het uiteindelijk allemaal.’
Meer weten? Mail Iris op i.workel-vreeman@carintreggeland.nl
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account