• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

Heup gebroken

Gepubliceerd op: 30 augustus 2011
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Om een uur of half zes ‘s middags krijgen we telefoon van het huis waar moeder woont: moeder is gevallen en heeft waarschijnlijk haar heup gebroken. Ik krijg eerst een heel verhaal hoe agressief ze weer was: zij wilde haar boterham, die er nog stond vanaf 12.30 ‘s middags, om half 5  opeten en dat mocht niet van de verzorgende vanwege hygiëne-normen. Moeder begreep dit niet, wilde zelf  bepalen wat en wanneer zij at, liep schreeuwend weg en even later hoorde de verzorgende haar heel hard gillen achter haar kamerdeur. Moeder was gevallen, de arts werd gebeld en die constateerde een gebroken heup. Ambulance gebeld, familie gebeld, moeder naar het ziekenhuis.

 

Op de spoedeisende hulp wordt volgens protocol een aantal handelingen verricht, waaronder het inbrengen van een infuus en een blaaskatheter. De verpleegkundige die moeder helpt, vraagt of moeder weinig gedronken heeft, want ze is erg moeilijk te prikken en er zit geen urine in de blaas. Pas nadat er 1 liter infuus is ingelopen, komt de urine op gang! Behalve dat moeder Alzheimer heeft en gedragsproblemen waar de verzorging niet mee om kan gaan, is zij op de dag dat zij valt en haar heup breekt, flink uitgedroogd!

 

De volgende ochtend wordt moeder geopereerd en krijgt een kop-halsprothese. De operatie gaat goed, ondanks haar slechte longen en haar verminderde hartfunctie. De dagen daarna ontwikkelt zich (natuurlijk!) een delier. Wij, dochter en ik, nemen wat spullen mee uit het huis van moeder, haar kalenderklok, twee foto’s en haar wekker. We zijn zoveel als wij kunnen bij moeder, maar de onrust manifesteert zich vooral ‘s avonds en ‘s nachts. Met mij als contactpersoon worden de maatregelen besproken die ingezet moeten worden en ik stem daarmee in, ook omdat het voor dochter en mij onmogelijk is om 24 uur bij moeder aan bed te zitten, dat houden wij niet vol.

 

De verpleegkundigen zijn professioneel, deskundig en empathisch, zowel naar moeder als naar ons, de familie. De zaalarts consulteert een geriater, die moeder uitgebreid onderzoekt, met ons praat en het dossier bestudeert. De geriater schrijft medicatie voor waar moeder goed op reageert. De verpleegkundige overlegt met de dienstdoende arts om haar een nicotinepleister te geven, wat ook bijdraagt aan haar welzijn.

 

Een paar dagen na de operatie komt er een gevoel van rust over mij. Natuurlijk komt dat omdat moeder de operatie overleefd heeft en, ondanks haar delier, langzaam opknapt. Het komt ook, bedenk ik mijzelf, omdat ik daadwerkelijk de zorg over kan geven aan mensen die weten waar zij mee bezig zijn. Ik hoef niet steeds zelf vooruit te denken, met ideeën aan te komen, specialisten in te schakelen of continu op het vinkentouw te zitten om elke verandering te signaleren, te bespreken en vervolgens op te letten of het afgesproken beleid wel doorgevoerd wordt. Ik ga met een gerust hart naar huis, omdat ik weet dat er goed op moeder gelet wordt. De verpleegkundigen voelen zich niet aangevallen als wij, dochter en/of ik, iets met hen willen bespreken. Wij zijn ervaringsdeskundigen en het is een verademing te merken dat de verpleegkundigen dat accepteren. Voor het eerst in al die jaren dat moeder Alzheimer heeft en ik professionele hulp heb moeten inschakelen, voel ik mij deel van een team dat moeder helpt, samen, deskundig en zorgzaam!

 

Hanneke Ikking

 

  • Naar overzicht weblogs Hanneke

Gepubliceerd op: 30 augustus 2011
Door: exed-admin

Thema:

Overig

Tags:

TVZ

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren