Door de werkdruk kan bij verpleegkundigen een burn-out op de loer liggen. Stichting IZZ zette hiervoor de Nu zeg ik nee! Vijfdaagse op. Anouk ten Arve van Stichting IZZ geeft vijf tips aan verpleegkundigen om nee te leren zeggen.
- Vraag om een time-out: ‘Als iemand je belt met de vraag of je kunt invallen, kun je zo overvallen zijn dat je automatisch instemt. Als je later beseft dat je eigenlijk geen tijd hebt, is het lastiger om je toezegging terug te draaien. Zeg voortaan dat je het even moet nakijken en dat je er zo snel mogelijk op terugkomt, dan kun je rustig voelen of je echt die dienst wilt draaien.’
- Rust voor jezelf is ook een reden: ‘Soms denken verpleegkundigen dat ze een goede reden moeten hebben om nee te kunnen zeggen. Dus als je al een afspraak hebt staan. Maar ook een vrije middag waar je heel erg aan toe was, is een goede reden om een keer nee te zeggen. Want iedereen heeft tijd nodig om op te laden. Alleen al dat besef kan het makkelijker maken om nee te zeggen.
- Het effect van nee zeggen is vaak minder erg dan je dacht: ‘Sommige verpleegkundigen kunnen complete doemscenario’s bedenken als ze erover twijfelen om nee te zeggen. Terwijl als je het nee zeggen oefent, er vaak altijd wel een oplossing komt. Je hebt bijvoorbeeld appgroepjes waarin verpleegkundigen kunnen lezen dat er een dienst leeg is, en wie hem wil opvullen. Vaak zijn het dezelfde die dan ja zeggen. Terwijl als jij nee zegt, de ander het oplost en je zult merken dat er helemaal niets in elkaar stort.’
- Leer van collega’s die goed nee kunnen zeggen: ‘De een is beter in voor zichzelf kiezen en opkomen dan de ander, zonder dat hier veel schuldgevoelens aan verbonden zijn. Laat je inspireren door dit soort collega’s, en vraag eens: hoe doe je dat? En hoe ga je om met schuldgevoelens. Zo kun je je sterker voelen om ook een keer nee te zeggen.’
- Maak het bespreekbaar als er een structureel probleem lijkt te zijn: ‘Soms is het tekort aan personeel niet meer zozeer een probleem van jou en je collega’s, maar van je werkgever. Die heeft ook een verantwoordelijkheid.. Als je het met elkaar bespreekt en merkt dat anderen ook liever nee zeggen, maak het dan bespreekbaar bij jullie leidinggevende. Zorg samen voor een structurele oplossing.’
Klik hier voor meer info over de gratis ‘Nu zeg ik nee vijfdaagse’ >>
En als er wordt gezegd dat je niet kunt, en het zou dan een dienstopdracht gaan worden????
Nellekes zorg is terecht. Uiteindelijk heeft de werkgever helaas het laatste woord en wordt er zonodig toch echt wel een dienstopdracht gegeven.
@Nelleke: Dan moet je rustig wachten tot het een dienstopdracht wordt en je er niet mee laten bedreigen. Ook voor degene, die dienstopdrachten kunnen/mogen geven is dat niet makkelijk. Veel vaker blijkt er dan toch een andere oplossing te zijn.
Vind het zo jammer dat alleen de groep verpleegkundigen weer genoemd wordt.
Terwijl er een grote groep verzorgende IG ,Gespecialiseerde verzorgende enz. werkzaam zijn .
Daarom voor mijzelf de volgende regels opgesteld.
Werkmail niet prive lezen maar alleen op werk.
Onbekende nummers niet opnemen.
Niet in werk app zitten.
Scheelt heel veel extra diensten draaien en geeft mij rust heerlijk!