Valkuilen bij ondersteunen van zelfmanagement

Zelfmanagement stimuleren: een belangrijke taak van verpleegkundigen. Tegelijk is het ook een lastige taak. Deze valkuilen liggen op de loer (en zo kun je ze vermijden).

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Valkuilen bij stimuleren zelfmanagement
Bij het ondersteunen van zelfmanagement liggen veel valkuilen op de loer (foto: Arno Massee).

De meeste verpleegkundigen vinden hun kennis van zelfmanagement toereikend, blijkt uit recent promotieonderzoek. Desondanks is er volgens de onderzoekers een kloof tussen hoe goed verpleegkundigen vinden dat zij zijn in het ondersteunen van de patiënt, en wat zij daadwerkelijk zeiden te doen op dit gebied. In het nieuwe boek ‘Verpleegkundige ondersteuning bij zelfmanagement en eigen regie’, dat vandaag verschijnt, staan handvatten om actief aan de slag te gaan met het thema. Ook de volgende valkuilen komen aan bod:

Eigen waarden

Je eigen waarden: altijd een valkuil om alert op te zijn. Jij kunt het als wijkverpleegkundige dan wel erg belangrijk vinden dat je cliënt zich zelfstandig kan wassen en aankleden, de cliënt heeft daar misschien andere gedachten over. Die wil wellicht juist zoveel mogelijk energie sparen om eens per week naar de kaartclub te kunnen: zijn enige en erg waardevolle activiteit. Vraag dus altijd goed na en door naar wat je cliënt of patiënt nu werkelijk belangrijk vindt en hoe je daar samen naartoe kunt werken.

Ongevraagd advies

De valkuil van ongevraagd advies is een bekende. Dit is niet effectief en wekt bovendien vaak ergernis bij de patiënt op. Een tip uit het boek: vraag altijd om toestemming voordat je advies geeft. Liever nog: geef geen advies en laat de patiënt zelf tot oplossingen komen door vragen te stellen. Bedenk ook altijd dat het echte werk pas begint na het advies: doelen stellen om tot de oplossing te komen zijn dan de eerste stap.

Tijdnood

Volgens de auteurs van het boek een grote valkuil: uit tijdsoverwegingen toch zelf ‘even’ de zorg overnemen of die aan een mantelzorger overdragen, terwijl juist het doel was dat de patiënt dit weer zelf leert. Tijd investeren levert uiteindelijk op lange termijn meer tijd op, en vooral: een patiënt die meer regie ervaart over zijn eigen leven.

Niet gemotiveerd

Denken dat de patiënt niet gemotiveerd is of niet competent genoeg is om zelfmanagement aan te kunnen: ook dit zijn valkuilen waar verpleegkundigen volgens het boek regelmatig in trappen. Tip: bedenk dat de patiënt juist door jouw actie gemotiveerd kan ráken. Belangstelling tonen voor zijn situatie, wensen en angsten voor verandering is een goede eerste stap om het gesprek te openen.

Het boek ‘Verpleegkundige ondersteuning bij zelfmanagement en eigen regie’ is vanaf nu verkrijgbaar in de BSL-shop en tijdelijk met een fikse korting!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.