NU’91 heeft een nieuwe koers en een andere naam. De vakbond heet nu NU’91 DE BOND voor de mensen in de zorg. Ook de lidmaatschapsvormen gaan veranderen, zegt woordvoerder Karin Weerts.
De vakbond wil volgens woordvoerder Karin Weerts beter uitstralen dat ze de barricades opgaat voor verpleegkundigen en verzorgenden. ‘We willen terug naar het saamhorigheidsgevoel van eind jaren ’80 en begin jaren ’90. Ook toen stond het vak van verpleegkundige onder druk door bezuinigingen, een steeds hogere werkdruk en een personeelstekort. We moeten beleidsmakers duidelijker uitleggen waar verpleegkundigen mee worstelen. We hebben verpleegkundigen keihard nodig en zij moeten hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. We gaan de vragen en zorgen van onze leden beter onderzoeken en vaker bespreken met bestuurders en politici.’
Antwoorden online
Daarbij wil NU’91 verpleegkundigen beter ondersteunen, bijvoorbeeld bij juridische vragen, zegt Weerts. Daarom wordt informatie makkelijker te vinden op de website van de vakbond. ‘Van leden horen we dat de manier waarop we online antwoorden geven beter kan. Stel, je zit in de nachtdienst, en je krijgt te maken met een roosterwijziging. Dan is het wel zo prettig als je meteen kunt controleren of die wijziging wettelijk wel mag. En dat je niet hoeft te wachten tot je de vakbond weer kunt bellen.’
Jonge verpleegkundigen
Met betere online ondersteuning wil de vakbond ook jonge verpleegkundigen beter bereiken. In HET BLAD, het ledenblad van NU’91, schreef de nieuwe directeur Stella Salden al dat ‘er meer oog moet komen voor de positie van deze enthousiaste medewerkers in de zorg door ze meer ruimte, waardering en autonomie te geven.’ Hoe dit moet gebeuren wil NU’91 bespreken met jonge verpleegkundigen zelf, zegt Weerts. Salden schreef ook beter te willen anticiperen op technologische ontwikkelingen zoals e-health.
Lidmaatschapsvormen
Ook wordt naar de lidmaatschapsvormen gekeken. ‘Het moet voor verpleegkundigen duidelijker zijn wat ze krijgen voor hun lidmaatschap, zegt Weerts. ‘We gaan waarschijnlijk het aantal lidmaatschapsvormen verminderen. We denken aan twee soorten: een basislidmaatschap waarmee je bijvoorbeeld altijd online kan chatten met een juridisch adviseur, en een lidmaatschap waarbij die juridisch adviseur met je meegaat naar een gesprek. Maar uiteraard kan zo’n verandering alleen in overleg met de leden.’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account