Een verpleegkundige wordt geschrapt uit het BIG-register omdat hij een kwetsbare patiënte bestookte met berichtjes op Whatsapp. Hij ging hiermee door nadat zijn leidinggevende zei dat hij moest stoppen.
Op 14 februari heeft de verpleegkundige een patiënte, die opgenomen was op de High Intensive Care, veelvuldig gebeld en berichten gestuurd op Whatsapp. De twee kenden elkaar van een eerdere opname en hadden elkaars telefoonnummer.
Verpleegkundige wil wandelen met patiënte
De verpleegkundige biedt in eerste instantie aan om de volgende dag in het bos te gaan wandelen met zijn paard en twee hondjes. De patiënte geeft aan dat zij voorlopig alleen onder begeleiding naar buiten ging. Volgens de verpleegkundige moet zij vrijheden op afspraak (VOA) regelen bij de verpleging.
Onlangs werd ook een andere verpleegkundige geschrapt uit het BIG-register. Hij had een relatie met een ex-cliënte. Een andere verpleegkundige die een relatie met een ex-cliënte had, kreeg een veel mildere maatregel; hij werd voorwaardelijk geschorst.
De verpleegkundige neemt zelf contact op met de ambulant begeleider van de patiënte en vraagt hem om een VOA voor haar. De ambulant begeleider stuurt terug dat de patiënte dit zelf met de verpleging dient te regelen. De verpleegkundige houdt vol en stuurt nog 14 berichten naar de ambulant begeleider. Deze reageert niet meer.
Patiënte bezorgd over verpleegkundige
Ondertussen blijft de verpleegkundige de patiënte ook appen en bellen. Hij zegt dat de VOA geregeld is en dat hij haar de volgende ochtend op komt halen. Hij stuurt onder andere ‘waarom neem je niet op? Waarom negeer je me?’ Wanneer de patiënte toch opneemt, klinkt de verpleegkundige volgens haar slecht. Hij herhaalde zichzelf, sprak traag en moest huilen. De patiënte maakte zich zorgen over de verpleegkundige en riep hulp in.
‘Ik haat je, ik haat je’
De patiënte spreekt een verpleegkundig specialist op de afdeling aan en licht hem in over de situatie. Tijdens dit gesprek komt de patiënte radeloos over, en blijft de verpleegkundige bellen en appen. De berichten worden steeds zorgwekkender: ‘ik haat je, ik haat je’ en ‘help me, help me’. De patiënte laat haar telefoon achter bij de verpleegkundig specialist. Deze neemt contact op met de leidinggevende.
Communicatieverbod
De leidinggevende neemt direct contact op met de verpleegkundige en zegt hem onmiddellijk te stoppen met bellen en appen. Ook stelt hij de verpleegkundige op non-actief en legt hij hem een communicatieverbod met collega’s en patiënte op. Later neemt de verpleegkundige zelf ontslag.
Toch weer aan het werk in de zorg
Achteraf heeft de verpleegkundige verklaard dat hij gedronken had op het moment dat hij de patiënten appte en belde, en dat hij pas later besefte in welke positie hij de patiënte had gebracht. Naar eigen zeggen heeft hij intensieve begeleiding gehad van zijn huisarts en psycholoog, maar documentatie daarvan ontbreekt. Hoewel zijn leidinggevende dat afraadde, heeft de verpleegkundige toch weer werk gezocht in de zorg.
Oordeel Tuchtcollege
Het Regionaal Tuchtcollege in Zwolle oordeelt dat de verpleegkundige met zijn vele en ongepaste berichten en telefoontjes de professionele normen van het verpleegkundig beroep heeft overschreden. Ook heeft de verpleegkundige volgens het College te weinig inzicht in zijn grensoverschrijdende handelen en de gevolgen voor de patiënte. Daarom oordeelt het College dat het niet verantwoord is dat de verpleegkundige nog langer zorg heeft voor patiënten, en besluit de verpleegkundige door te halen in het BIG-register.
Lees Interacties
Werk
Tuchtrecht
Footer
Nursing Vlaanderen
Ga naar Nursing.be
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account