Over twee weken beginnen mijn lessen weer: colleges, praktijklessen (skillslab) en coachinglessen. Een halfjaar school gevolgd door een stage. Ik heb er veel zin in.
Op mijn school maken wij gebruik van competentiegericht onderwijs. Een methode waarbij zelfstandigheid en samenwerking vereist is. Zo beginnen wij altijd maandag met een coachingsles. In deze les bekijken wij als klas wat er de komende week gedaan moet worden (oriënteren). Onze coach (mentor) legt dan uit wat we moeten maken de komende week. En geeft adviezen over welk boek en/of sites we eventueel kunnen gebruiken.
Vervolgens gaan we dan in subgroepen plannen. We bekijken hoeveel opdrachten we moeten maken en hoe we dit gaan aanpakken. Gaan we de opdrachten samen of individueel maken? Als we ze samen maken, dan spreken we gelijk de dagen af waarop we kunnen samenzitten. Maken wij de opdrachten individueel dan plan jij voor jezelf. Wel spreken we dan af dat wij bijvoorbeeld voor donderdag de opdrachten af hebben.
En vrijdag bespreken we onze gemaakte opdrachten met onze coach/mentor. We reflecteren dan op ons eigen werk en de samenwerking. We stellen ons dan de vraag: ‘hoe is de samenwerking gegaan?’ of ‘zijn er nog moeilijke opdrachten geweest’?.
Aan de ene kant vind ik dit een goede methode want je leert goed samenwerken. Maar aan de andere kant denk ik dat we te veel verantwoordelijkheid krijgen. En waarom ik dat vind leg ik volgende week uit!
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account