Het Antoni van Leeuwenhoek (AVL) kampt met een groot tekort aan oncologieverpleegkundigen. Daarom zijn ze een flinke wervingscampagne gestart.
De oncologie verpleegkundige is voor het AVL dan van cruciaal belang om de excellente zorg, als in kanker gespecialiseerd instituut, te kunnen bieden. Sinds eind vorig jaar is er krapte op de arbeidsmarkt waardoor 10% van de 200 arbeidsplaatsen voor oncologie verpleegkundigen binnen het AVL langer dan zes maanden niet vervulbaar is. Daarnaast neemt het aantal vacatures ook nog toe vanwege de groei van het aantal patiënten. Redenen voor het AVL om een nieuwe campagne te starten waarbij oncologieverpleegkundigen door gezichtsbepalende specialisten worden opgeroepen om in het AVL te komen werken onder het motto: #nietzonderjullie.
Drempel wegnemen
Het AVL heeft de afgelopen jaren gemiddeld zo’n 60 oncologieverpleegkundigen opgeleid (zowel interne als externe cursisten). Komend jaar start een extra opleidingsgroep met als doel om 90 gediplomeerde oncologieverpleegkundigen af te leveren. Maar ondanks dat is het aantal vacatures lastig te vervullen. Het Antoni van Leeuwenhoek richt zich volledig op onderzoek en de behandeling van kanker. Deze reputatie blijkt drempelverhogend voor oncologieverpleegkundigen om in het Antoni van Leeuwenhoek te solliciteren vertelt Raad van Bestuur lid Marien van der Meer. ‘Tegen het hoge niveau van zorg in het AVL wordt opgekeken door kandidaat oncologieverpleegkundigen. Zij twijfelen of zij ‘klaar’ zijn voor werken bij het AVL en besluiten daarom niet te solliciteren, zo blijkt. Met deze campagne willen we de drempel voor oncologieverpleegkundigen wegnemen en laten zien dat je in het AVL juist heel veel kan en mag leren. Korte lijnen met artsen wordt als typisch AVL ervaren, oncologieverpleegkundigen zijn onderdeel van een multidisciplinair team. #Nietzonderjullie laat zien dat je als oncologieverpleegkundige net zo belangrijk bent als de specialisten.’
Het tekort aan gespecialiseerde verpleegkundigen loopt op, blijkt uit onderzoek. Lees meer >>
De campagne wordt vooral via Social Media – LinkedIn, Twitter en Facebook – onder de aandacht gebracht. De website Nietzonderjullie.nl staat centraal. Daarop staan interviews met de specialisten die het gezicht zijn van de campagne. Daarnaast is er informatie beschikbaar over meeloopdagen, de vervolgopleiding oncologie, traineeships en stages. Via vlogs op Facebook en Twitter nemen oncologieverpleegkundigen kijkers wekelijks mee in vlogs tijdens hun werkzaamheden bij het AVL.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account