Door covid-19 is Advance Care Planning (ACP) vaak versneld nodig en op een andere manier dan misschien eerder gedacht, schrijft verpleegkundig specialist Pascalle Billekens. Hoe je over zorgwensen praat met een kwetsbare patiënt die weliswaar geen ernstige klachten heeft legt ze uit in een gesprekshulp.
In het document ‘Covid-19 Advance Care Planning gesprek bij niet kritisch zieke patiënten’ schrijft Billekens dat het proces van ACP in de coronacrisis bij sommige patiënten versneld plaatsvindt, ook als diegene nog geen klachten heeft. Bijvoorbeeld omdat niet altijd duidelijk is hoe de patiënt denkt over opname op de ic of reanimeren. Of omdat patiënten en naasten naar aanleiding van berichten in de media zelf om een gesprek over zorgwensen vragen.
Mensen kunnen zich in de coronacrisis behoorlijk overvallen voelen omdat ze ineens over zorg en behandeling moeten nadenken, voor nu en voor in de toekomst, benadrukt de verpleegkundig specialist.
Proces ACP in de coronacrisis
Het proces van ACP kan er in de coronacrisis volgens Billekens zo uitzien:
- Vaststellen van het doel van het gesprek
- Verkennen van de gezondheidssituatie en de eigen inzichten van de kwetsbare oudere of naaste
- Spreken over de prioriteiten van kwetsbare ouderen: wat maakt hun dagen betekenisvol?
- Bespreken van mogelijke gevolgen van ziek worden door covid-19, geven van informatie
- Samenvatten voor verslaglegging in het dossier, indien nodig plannen van een vervolgafspraak
Plan voor zo’n gesprek ongeveer een half uur in, adviseert Billekens.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account