Leerlingverpleegkundige niet ondernemend

Succesvolle leerlingverpleegkundigen zijn sociaal, leergierig en positief ingesteld. Ze zijn niet erg ondernemend en hebben weinig behoefte aan het bepalen van hun eigen werkwijze.

Dit profiel is gebaseerd op een onderzoek van Orga Toolkit naar de voorspellende waarde van persoonlijke eigenschappen van leerlingverpleegkundigen voor de mate van succes in hun opleiding. Het profiel kunnen opleidingen eventueel gebruiken bij een selectieprocedure van nieuwe studenten. Zo wordt een onnodig hoog uitvalpercentage voorkomen.

Veroorzakers
Naast persoonlijke eigenschappen blijken privéproblemen, onvoldoende beoordeling tijdens de opleiding en verkeerde studiekeus de drie grootste veroorzakers van voortijdig uitval van studenten aan deze opleiding.

Het onderzoek
het onderzoek is uitgevoerd tussen september 2005 en december 2008, onder 260 leerlingen uit 16 zorginstellingen. Zij deden allen een werk- en leertraject op zowel MBO- als HBO-niveau.

Orga Toolkit
Door: redactie Nursing

4 REACTIES

  1. Ik herken de bovenstaande feedback wel maar wil daar graag aan toevoegen dat ik denk dat veel studenten niet (meer) ondernemend zijn doordat er vaak geen gehoor aan initiatieven word gegeven. Nog steeds lijkt het erop dat personeel vaak veel moeite heeft met en nauwelijks open staat voor, verandering.
    Daarnaast moeten veel studenten in de huidige competentiegerichte systemen vaak in stages ‘bewijslast’ verzamelen. Zodoende zijn zij vaak op competentie-jacht en is er niet altijd plaats om ondernemend te zijn.
    Wellicht kan het betrekken van studenten bij bestaande projectgroepen op de werkvloer, helpen om de studenten meer na te laten denken en ondernemend te zijn.

  2. Lees alle reacties
  3. Zoals het er nu in het artikel staat, lijkt het erop dat alle leerlingverpleegkundigen niet ondernemend genoeg zijn.
    Ik ben het er niet mee eens. In dit geval kijk in naar mezelf en vind mezelf toch echt wel ondernemend genoeg.
    Wel moet je inderdaad de kans krijgen om jezelf te ontplooien en dingen op de rails te zetten.
    Ik vind dat het bij de leerling zelf hoort om iets te ondernemen, maar de collega’s en het managementteam, moet er wel voor open staan.
    Het komt inderdaad regelmatig voor dat men (in dit geval collega’s)niet open staan voor veranderingen, terwijl het juist goed kan zijn voor de kwaliteit van zorg om het roer eens helemaal om te gooien.

  4. Ik ben het helemaal met de voorgaande reacties eens. Ik ben zelf 4e jaars HBO-V studente, altijd zeer ondernemend geweest tijdens stages en heb geprobeerd producten te maken die de afdeling kan gebruiken. Het implementeren echter stuit op zoveel moeilijkheden dat het er vaak op neerkomt dat het in een kast belandt. Daar gaat je werk! Dan is het niet zo vreemd dat sommige studenten daar minder ondernemend van worden. Ben nu momenteel bezig met mijn afstudeeronderzoek naar veranderbereidheid; vaak blijkt dat medewerkers al niet openstaan voor een verandering, laat staan dat de verandering in de praktijk gebracht zal worden…

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.