Een competentiegericht leerplaatsprofiel voor zowel mbo- als hbo- verpleegkundigen. Dat ontwikkelden leerling-verpleegkundigen Tirza de Ruiter en Janita Zwiers in het kader van hun afstudeerproject aan de Christelijke Hogeschool Windesheim in Zwolle.
‘Bij de GGZ-instelling de Zwolse Poort
waren de leerplaatsprofielen voor stagiaires verouderd, zegt Zwiers.
‘Wij hebben de profielen aangepast aan het competentiegericht leren voor
zowel de mbo- als hbo-verpleegkundige.’
andere zorginstellingen. ‘De eerste twee hoofstukken gaan over de
organisatie en de afdeling zelf maar daarna is er een invulschema met vragen die
de verpleegkundigen van de afdeling moeten beantwoorden. Op deze manier krijgt
de student aan het begin van zijn of haar stageperiode een overzicht wat hij of
zij kan leren op de afdeling. Nu is het vaak nog zo dat de student eerst een
maand nodig heeft om daar achter te komen; een competentiegericht
leerplaatsprofiel kan dit helpen voorkomen.’
hulpmiddel om de leerlingen te begeleiden, aldus Zwiers. ‘De instelling met een
helder leerplaatsprofiel kan zich ook beter profileren naar
onderwijsinstellingen toe.’
Ruiter en Janita Zwiers hebben het project afgerond en studeren bijna af. Andere
studenten gaan nu verder om het door hun ontwikkelde format verder uit te werken
voor de overige afdelingen. Neem voor meer informatie over competentiegerichte
leerplaatsprofielen contact op met: Frans Schasfoort (f.schasfoort@zwolsepoort.nl)
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account