Een competentiegericht leerplaatsprofiel voor zowel
mbo- als hbo- verpleegkundigen. Dat ontwikkelden leerling-verpleegkundigen Tirza
de Ruiter en Janita Zwiers in het kader van hun afstudeerproject aan de
Christelijke Hogeschool Windesheim in Zwolle.
‘Bij de GGZ-instelling de Zwolse Poort
waren de leerplaatsprofielen voor stagiaires verouderd, zegt Zwiers.
‘Wij hebben de profielen aangepast aan het competentiegericht leren voor
zowel de mbo- als hbo-verpleegkundige.’
Universeel
Volgens Zwiers is het een universeel format dat ook gebruikt kan worden in
andere zorginstellingen. ‘De eerste twee hoofstukken gaan over de
organisatie en de afdeling zelf maar daarna is er een invulschema met vragen die
de verpleegkundigen van de afdeling moeten beantwoorden. Op deze manier krijgt
de student aan het begin van zijn of haar stageperiode een overzicht wat hij of
zij kan leren op de afdeling. Nu is het vaak nog zo dat de student eerst een
maand nodig heeft om daar achter te komen; een competentiegericht
leerplaatsprofiel kan dit helpen voorkomen.’
andere zorginstellingen. ‘De eerste twee hoofstukken gaan over de
organisatie en de afdeling zelf maar daarna is er een invulschema met vragen die
de verpleegkundigen van de afdeling moeten beantwoorden. Op deze manier krijgt
de student aan het begin van zijn of haar stageperiode een overzicht wat hij of
zij kan leren op de afdeling. Nu is het vaak nog zo dat de student eerst een
maand nodig heeft om daar achter te komen; een competentiegericht
leerplaatsprofiel kan dit helpen voorkomen.’
Handig hulpmiddel
Voor de afdeling is een competentiegericht leerplaatsprofiel een handig
hulpmiddel om de leerlingen te begeleiden, aldus Zwiers. ‘De instelling met een
helder leerplaatsprofiel kan zich ook beter profileren naar
onderwijsinstellingen toe.’
hulpmiddel om de leerlingen te begeleiden, aldus Zwiers. ‘De instelling met een
helder leerplaatsprofiel kan zich ook beter profileren naar
onderwijsinstellingen toe.’
Meer informatie
De Zwolse Poort heeft veertien verpleegafdelingen met stagiaires. Tirza de
Ruiter en Janita Zwiers hebben het project afgerond en studeren bijna af. Andere
studenten gaan nu verder om het door hun ontwikkelde format verder uit te werken
voor de overige afdelingen. Neem voor meer informatie over competentiegerichte
leerplaatsprofielen contact op met: Frans Schasfoort (f.schasfoort@zwolsepoort.nl)
Ruiter en Janita Zwiers hebben het project afgerond en studeren bijna af. Andere
studenten gaan nu verder om het door hun ontwikkelde format verder uit te werken
voor de overige afdelingen. Neem voor meer informatie over competentiegerichte
leerplaatsprofielen contact op met: Frans Schasfoort (f.schasfoort@zwolsepoort.nl)
Gerelateerd: