• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Patiëntveiligheid

Verpleegkundige: 'Pieper doet het regelmatig niet'

Gepubliceerd op: 14 januari 2019

Het merendeel van de collega’s heeft wel eens last van een pieper die hapert. Dat blijkt uit een poll op Nursing.nl waar ruim 400 bezoekers op stemden.

De poll kwam online naar aanleiding van een bericht eind december, waarin stond dat gespecialiseerde hulp voor een in levensgevaar verkerende patiënt in MC Slotervaart twaalf minuten op zich liet wachten, omdat een pieper haperde. De patiënt heeft het niet gered.

Poll

Nursing besloot aan lezers voor te leggen hoe vaak zij te maken krijgen met piepers die het niet doen, die haperen of anderszins kuren vertonen. Van de ruim 400 stemmers op de poll gaf 55% aan daar regelmatig last van te hebben, 34% soms. Zo zegt Belinda op de Facebookpagina van Nursing: ‘Helaas haperen onze systemen wel eens. De zorg krijgt het dan op z’n bord. Erg frustrerend moet ik zeggen.’ Een andere reageerder heeft wel eens last van ‘spookbellen’: ‘Dan gaat je pieper af, terwijl er niet gebeld is. Ook heel irritant!’ 11% van de pollstemmers heeft nooit last van een falend piepersysteem.

Onveilige situatie

In het MC Slotervaart zou al langere tijd een zeer onveilige situatie bestaan door het niet functioneren van het piepersysteem. De brief van de calamiteitencommissie van het ziekenhuis die Het Parool in handen kreeg bevat twee voorbeelden van falende piepers in de dagen na het sterfgeval. Een keer weigerde de pieper van de assistent chirurgie, ‘waardoor het hem veel moeite en tijd heeft gekost te achterhalen waar de oproep vandaan kwam. Gelukkig bleek het deze keer loos alarm’. Later gebeurde precies hetzelfde met de reanimatiepieper van de reanimatiecoördinator.

Gepubliceerd op: 14 januari 2019
Door: Nienke Berends

Thema:

Patiëntveiligheid

Tags:

Patiëntveiligheid

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Patiëntveiligheid

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Blog Barbara: ‘Een doffe klap. De patiënt is uit zijn bed gevallen’

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Continu meten vitale functies zonder alarmmoeheid: zo kan het

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Blog Barbara: ‘Eigen regie en therapietrouw gaan niet altijd samen’

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Gastblog IGJ: ‘Ausculteren bij een neusmaagsonde kan echt niet meer’

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Apenpokken of monkeypox: dit moet je weten als verpleegkundige

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren