Het merendeel van de collega’s heeft wel eens last van een pieper die hapert. Dat blijkt uit een poll op Nursing.nl waar ruim 400 bezoekers op stemden.
De poll kwam online naar aanleiding van een bericht eind december, waarin stond dat gespecialiseerde hulp voor een in levensgevaar verkerende patiënt in MC Slotervaart twaalf minuten op zich liet wachten, omdat een pieper haperde. De patiënt heeft het niet gered.
Poll
Nursing besloot aan lezers voor te leggen hoe vaak zij te maken krijgen met piepers die het niet doen, die haperen of anderszins kuren vertonen. Van de ruim 400 stemmers op de poll gaf 55% aan daar regelmatig last van te hebben, 34% soms. Zo zegt Belinda op de Facebookpagina van Nursing: ‘Helaas haperen onze systemen wel eens. De zorg krijgt het dan op z’n bord. Erg frustrerend moet ik zeggen.’ Een andere reageerder heeft wel eens last van ‘spookbellen’: ‘Dan gaat je pieper af, terwijl er niet gebeld is. Ook heel irritant!’ 11% van de pollstemmers heeft nooit last van een falend piepersysteem.
Onveilige situatie
In het MC Slotervaart zou al langere tijd een zeer onveilige situatie bestaan door het niet functioneren van het piepersysteem. De brief van de calamiteitencommissie van het ziekenhuis die Het Parool in handen kreeg bevat twee voorbeelden van falende piepers in de dagen na het sterfgeval. Een keer weigerde de pieper van de assistent chirurgie, ‘waardoor het hem veel moeite en tijd heeft gekost te achterhalen waar de oproep vandaan kwam. Gelukkig bleek het deze keer loos alarm’. Later gebeurde precies hetzelfde met de reanimatiepieper van de reanimatiecoördinator.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account