In het onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met Calibris, staat de vraag ‘Over welke kennis en vaardigheden moeten beginnend verpleegkundigen beschikken om in een algemeen ziekenhuis te kunnen functioneren?’ centraal. Om deze te beantwoorden zijn onder andere verpleegkundigen, managers, afdelingshoofden en opleidingsfunctionarissen uit algemene ziekenhuizen geraadpleegd. Onderzoeksthema’s zijn de ontwikkelingen in het ziekenhuis, de kwaliteiten van de beginnend verpleegkundige en de wijze waarop zij worden opgeleid.
Verpleegkundig rekenen
Uit de resulaten blijkt dat er verbering nodig is wat betreft de kennis die nodig is om verpleegkundige zorg te kunnen leveren. Vooral op het gebied van anatomie, fysiologie en pathologie en verpleegkundige rekenen lijken het benodigde niveau en het niveau van de beginnend verpleegkundige uit elkaar te groeien. Daarnaast kunnen de beginnend verpleegkundigen moeilijk verbanden leggen en zijn ze te weinig zelfsturend.
Beroepsopleiding
Het rapport concludeert ook dat ziekenhuizen zich sterk betrokken voelen bij het opleiden van verpleegkundigen. Dit geldt zowel voor het meebepalen van de inhoud als de uitvoering van delen van de verpleegkundige beroepsopleidingen op mbo- en hbo-niveau.
Samenwerken
Het beschrijven van de kennis en vaardigheden van beginnend verpleegkundigen is een eerste stap om ziekenhuizen te stimuleren een visie te formuleren voor de verpleegkundige opleidingen, legt Jaap Scholten uit. Hij is beleidsadviseur Kwaliteit en Arbeid van de NVZ en betrokken bij het onderzoek. De volgende stap is het realiseren van samenwerkingsverbanden tussen scholen en ziekenhuizen. ‘Er wordt al samengewerkt, maar het is de bedoeling dat ziekenhuizen nog meer in gesprek gaan met de opleidingen.’
De gezamenlijke inventarisatie door de NVZ over de richting van de verpleegkundige zorg en de rolinvulling van de verpleegkundige zijn gebundeld in het boek ‘Een kwestie van samenspel’. De digitale versie van het boek is hier te downloaden.
Door: redactie Nursing, Marloes Oelen
Meer Nursing
NursingBanen
Op zoek naar een nieuwe baan? Op NursingBanen vind je de leukste vacatures.
Neem een kijkje op NursingBanen.nl
Quinten Manuel, blogger
Quinten (18) is derdejaars mbo-verpleegkunde (bol) in Groningen. Hij blogt over zijn leven als verpleegkundige in opleiding en alles wat hij tegenkomt.
Ga naar de weblog van Quinten.
NursingExperts
Collega’s die weten waar ze het over hebben, die de diepte ingaan.
Volg de Nursing Experts.
Dat was in 1977 toen ik de A begon, ook al zo…..
het onderzoek is uitgevoerd door calibris, oftewel het is een onderzoek naar de mbo-opgeleide verpleegkundige.
Ik zie duidelijk de verschillen nog steeds tussen de inservice opgeleide mensen en de huidige verpleegkundigen. Veel meer praktijkgericht. ik zou zeggen: laat de inservice maar terugkomen ipv al die studiebollen die amper praktiche vaardigheden hebben en ook nog denken het beter te weten. Gewoon weer aftekenen in je praktijkboekje, en niet 1x maar een aantal keer voor je handelingen, werken en leren tegelijk. Beter gemotiveerde mensen hou je daar aan over en beter praktijkgevormd. trekt ook vast meer mensen aan en maakt het vak weer aantrekkelijk.
Ik vraag mij wel af, hoe vaak moet dit nog onderzocht worden alvorens juiste maatregelen getroffen worden? Ik hoor dit al sinds de jaren 70, en 80 en 90 en …..
Mbo verpleegopleiding weer vlgs de ouderwetse inserve methode door perifere ziekenhuizen zelf georganiseerd. Dit wel met competentiegericht OPO boekje lijkt me een goed uitgangspunt! Heerlijk, weer veel leerlingen op de afdeling, vakkennis en ook anatomie gedoceerd door eigen artsen, pp de werkvloer het vak van onderaf opbouwen waardoor ze verbanden gaan zien, langzaam zelfvertrouwen kweken etc etc ik zoe alleen maar voordelen!