Een communicatie-app om onnodige administratielast in het ziekenhuis en de thuiszorg te verminderen, is in Brabant een groot succes. De nieuwe werkwijze bespaart transferverpleegkundigen veel rondbellen en levert wijkverpleegkundigen meer tijd op om aan de cliënt te besteden.
‘Sinds we werken met Siilo, een beveiligde communicatie-app, is er een gezamenlijk platform gecreëerd waar iedereen elkaar snel kan bereiken. De onderlinge samenwerking met nabije ziekenhuizen en thuiszorg is aanzienlijk verbeterd’, vertelt transferverpleegkundige Kim van Herk van het Máxima MC in Eindhoven.
Efficiënt
Iedere dag zet een transferverpleegkundige voor 12.00 uur en voor 15.30 uur zorgvragen uit voor patiënten die met thuiszorg met ontslag moeten. Van Herk: ‘Thuiszorgorganisaties hebben dan respectievelijk tot 14.00 en 16.30 uur de tijd om te reageren. Ze kijken zelf en onderling wie de zorgvragen het beste kan oppakken. Dat levert onder andere efficiency op: heeft een organisatie in een straat al twee cliënten, dan is het voor iedereen het makkelijkst als die organisatie een derde cliënt op die plek erbij neemt. Wil een cliënt per se vroeg in de ochtend hulp, dan kijken de organisaties samen wie dat wel en niet kan bieden op die plek.’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account