Met een nieuwe app laten wijkverpleegkundigen het Bredase Amphia ziekenhuis elke dag weten of ze plek hebben voor nieuwe cliënten. Het doel is om de doorstroom van patiënten van ziekenhuis naar thuiszorg te verbeteren.
Amphia en negen thuiszorgorganisaties lieten de zogeheten ‘stoplicht-app’ maken omdat zorgverleners van het ziekenhuis steeds vaker tevergeefs wijkverpleegkundigen belden. ‘Ik kreeg soms op één dag vier of vijf telefoontjes met de vraag of ik kon inspringen. Terwijl ik ’s ochtends al wist dat we helemaal vol zaten’, zegt Annemarie Prinsen, wijkverpleegkundige bij thuiszorgorganisatie Het Hoge Veer. ‘Die gesprekken gingen ten koste van de eigenlijke zorg.’
Groen, oranje, rood
Volgens Annemarie is de app simpel en overzichtelijk. ‘Ik kan de app op mijn werktelefoon openen en zie dan stoplichten in de gebieden waar ik werk; Oosterhout en een gedeelte van Raamsdonksveer. Met één klik kan ik een stoplicht op groen, oranje of rood zetten. Groen betekent dat je die dag alle zorg kunt leveren waar het ziekenhuis om vraagt. Oranje dat overleggen verstandig is, bijvoorbeeld omdat je ‘s ochtends geen zorg kunt leveren en ’s middags wel. Bij rood weet het ziekenhuis dat ze jou vandaag niet hoeven te bellen.’
Bijhouden
Een app als deze werkt alleen maar als iedere gebruiker het overzicht goed bijhoudt, benadrukt Anita van den Berg, bedrijfsmanager van Amphia. ‘Het is voor een patiënt frustrerend als een stoplicht op groen staat en er toch geen thuiszorg beschikbaar blijkt. Daarom hebben we elk deelnemend team gevraagd de beschikbaarheid elke dag te controleren. Iedere gebruiker krijgt dagelijks één keer een melding als hij of zij het stoplicht nog niet heeft bijgehouden.’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account