• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Praktijk Patiëntveiligheid

Openheid na incident geeft meer vertrouwen in zorg

Gepubliceerd op: 29 januari 2018
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Na een calamiteit in ziekenhuis, verpleeghuis of thuiszorg zijn de patiënt en zijn naasten of nabestaanden steeds vaker betrokken bij onderzoek naar wat er is gebeurd. Dit verbetert de kwaliteit van dat onderzoek en vergroot het vertrouwen in goede zorg, concludeert de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) i.o.

In 2013 werd nog geen 20 procent van de patiënten, naasten en/of nabestaanden betrokken bij de afwikkeling van een incident in de zorg. In 2016 is dat 80 procent en in de eerste helft van 2017 82 procent. ‘Ook bij het doen van onderzoek naar calamiteiten krijgt de vraag wat belangrijk is voor de patiënt steeds meer aandacht’, zegt IGJ-inspecteur-generaal Ronnie van Diemen op IGJ.nl. ‘Door openheid kunnen zorgverleners en raden van bestuur van de ervaring van de patiënt en zijn familie leren en neemt het vertrouwen in goede zorg toe.’ In haar publicatie ‘In openheid leren van meldingen’ stelt de Inspectie dat de openheid zorgt voor een hogere kwaliteit van incidentonderzoeken en een kleinere kans op herhaling van de fout in de toekomst.

Lees ook: Verpleegkundigen lopen risico op uitval na incident

Bij twijfel melden

De Inspectie constateert dat het aantal meldingen van incidenten in de zorg de afgelopen jaren toeneemt. Dit komt doordat zorginstellingen een incident steeds beter herkennen, en omdat de IGJ heeft opgeroepen ook bij twijfel te melden. In 2013 waren er bijna 800 meldingen, in 2016 waren dat er zo’n 1300. In de eerste maanden van 2017 zijn er in de medisch-specialistische zorg 554 meldingen gedaan. In de verpleeghuiszorg en thuiszorg zijn in de eerste helft van 2017 zijn in totaal 207 verplichte meldingen van incidenten gedaan. Ongeveer de helft daarvan blijkt na onderzoek daadwerkelijk een calamiteit te zijn.

Schaamte

Onderzoek van de KU Leuven (2016) laat zien dat veel verpleegkundigen en verzorgenden na een incident kampen met gevoelens van schaamte en angst. Ook burn-out ligt op de loer.

Leer wijze lessen uit vijf verpleegkundige tuchtrechtzaken

Gepubliceerd op: 29 januari 2018
Door: Redactie Nursing

Thema:

Patiëntveiligheid

Tags:

Patiëntveiligheid

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Praktijk Patiëntveiligheid

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Blog Barbara: ‘Een doffe klap. De patiënt is uit zijn bed gevallen’

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Continu meten vitale functies zonder alarmmoeheid: zo kan het

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Apenpokken of monkeypox: dit moet je weten als verpleegkundige

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Vitaal bedreigde patiënt signaleren en behandelen: nieuwe leidraad

icon-Patiëntveiligheid

Patiëntveiligheid

Radboudumc zet polsmonitor vitale functies definitief in

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren