Na een calamiteit in ziekenhuis, verpleeghuis of thuiszorg zijn de patiënt en zijn naasten of nabestaanden steeds vaker betrokken bij onderzoek naar wat er is gebeurd. Dit verbetert de kwaliteit van dat onderzoek en vergroot het vertrouwen in goede zorg, concludeert de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) i.o.
In 2013 werd nog geen 20 procent van de patiënten, naasten en/of nabestaanden betrokken bij de afwikkeling van een incident in de zorg. In 2016 is dat 80 procent en in de eerste helft van 2017 82 procent. ‘Ook bij het doen van onderzoek naar calamiteiten krijgt de vraag wat belangrijk is voor de patiënt steeds meer aandacht’, zegt IGJ-inspecteur-generaal Ronnie van Diemen op IGJ.nl. ‘Door openheid kunnen zorgverleners en raden van bestuur van de ervaring van de patiënt en zijn familie leren en neemt het vertrouwen in goede zorg toe.’ In haar publicatie ‘In openheid leren van meldingen’ stelt de Inspectie dat de openheid zorgt voor een hogere kwaliteit van incidentonderzoeken en een kleinere kans op herhaling van de fout in de toekomst.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account